NOVÉ V PONUKE - ERGONOMICKÉ A BALANČNÉ STOLIČKY PRE ZDRAVÉ SEDENIE
Logo
Telefonická podpora
pondelok - piatok: 09.00 - 16.00
0 ks
za 0 €
Nákupný košík je prázdny
Potrebujete poradiť? Neváhajte nás kontaktovať.
Novinky
11.04.2022
Školská stolička s otočným stolíkom
Práve sme do predaja zaradili ďalšiu novinku, školskú stoličku s otočným stolíkom COLLEGE. V ponuke sú dve verzie, stolička s otočným stolíkom a so šp... čítať celé
10.04.2022
Balančné stoličky pre zdravé sedenie
Do našej ponuky sme zaradili ďalšiu novinku - balančné stoličky, ktoré podporujú zdravé sedenie. Určené sú pre všetky vekové kategórie, pre používanie... čítať celé
22.10.2021
Kreatívne sedáky pre školy
Kreatívne sedáky pre školy a školské kluby. Sedáky umožňujú vytvárať ľubovolné zostavy spájaním jednotlivých modulov. Voliteľné farebné kombinácie poť... čítať celé
Zobraziť všetky novinky
Blog
Nabíjať a skladovať? Žiadny problém!
08.05.2022 Škola
Nabíjať a skladovať? Žiadny problém!
Špeciálne mobilné vozíky a skrine s vnútorným vybavením umožňujúcim súčasne skladovať a nabíjať notebooky, tablety alebo smartfóny s využitím najmä p... čítať celé
Ako používať balančnú stoličku ELA
01.05.2022 Kancelária
Ako používať balančnú stoličku ELA
Tipy a rady ako začať používať balančnú stoličky ELA pre aktívne sedenie čítať celé
Balančné stoličky pre zdravé sedenie
10.04.2022 Kancelária
Balančné stoličky pre zdravé sedenie
Poznáte označenie sitting / perching, viete správne používať balančné stoličky a sedáky? čítať celé
Zobraziť všetky články
Nepremeškajte novinky, akcie a zľavy!
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Kancelária
  4. Balančné stoličky pre zdravé sedenie
10.04.2022
Kancelária

Balančné stoličky pre zdravé sedenie

Bolí vás pri sedení chrbát, aj napriek tomu, že máte "dobrú" kancelársku stoličku? Možno by ste mali zvážiť používanie balančnej stoličky alebo sedáku. Viete v čom sú ich výhody a ako ich máte "správne" používať?

Systém balančného sedenia nie je žiadna horúca novinka, ale posledné výskumy v oblasti biomechaniky priniesli zaujímavé zistenie, že pre dosiahnutie optimálnych zdravotných benefitov je vhodné zapojiť striedavé používanie klasickej a balančnej stoličky. V prípade používania balančnej stoličky/sedáku ide o spôsob sedenia, ktorý sa označuje ako "kombinovaný posed - sitting/perching".

Na úvod treba povedať, že balančné sedenie nemá za úlohu nahradiť v plnom rozsahu klasickú kancelársku stoličku, pretože pre niektoré pracovné úkony alebo aj spôsob práce je klasická stolička nevyhnutná, ale balančný spôsob sedenia vytvára účinnú alternatívu, ktorou si môžete na pracovisku vytvoriť zónu zdravého sedenia.

Aký má "kombinovaný posed" pre telo význam?  Balančná stolička/sedák umožňuje oproti bežnej kancelárskej stoličke nastaviť väčšie rozpätie výškového nastavenia sedala, má jednobodové kĺbové uchytenie sedadla, čo umožňuje vykonávať plynulú zmenu bočného náklonu ako aj 360°rotáciu na sedadle. Tento typ balančnej stoličky/sedáku nie je vybavený operadlom a preto sa do balančného pohybu môže aktívne zpojiť celá chrbtica a viac svalových skupín. Balančný náklon alebo pohyb vytvára rôznu úroveň zaťaženia pre telo.

Aby sa dosiahol najlepší účinok "kombinovaného posedu", je potrebné v určitých časových intervaloch meniť polohu výšky sedadla. Možno budete teraz namietať, že stačí, aby ste pri kancelárskej práci používali nastaviteľný stôl a keď pocítite bolesť alebo únavu, tak si upravíte výšku pracovnej plochy a v stoji necháte telo oddychovať. A práve toto nie je ten najoptimálnejší spôsob. Zmenou polohy zo sedu do stoja sa prenesie 100% hmotnosti vášho tela na nohy, zmena polohy bola vykonaná, ale nevytvorili ste žiadny priestor na to aby sa uvolnila chrbtica a sedacie svaly!

Poradíme vám ako na to. Používajte metódu sitting / perching.

Balančná stolička poskytuje dva rozdielne režimy využívania "aktívneho" sedenia. Pri oboch spôsoboch sedenia sa využíva balančný náklon a preto uvádzame krátky popis, ktorá poloha je vhodnejšia na používanie pre bežnú kancelársku činnosť alebo relaxačné sedenie. 

Sedenie v nízkej polohe označované aj ako "klasická poloha / sitting", túto polohu si nastavíte tak, že sedadlo balančnej stoličky presuniete do nízkej polohy, aby boli nohy počas sedenia ohnuté v kolenách, chodidlá budú voľne položené na podlahe (na chodidlá je prenesené len mierne zaťaženie a preto je možné s nimi voľne pohybovať, napr. zdvíhať päty, špičky a pod.), váha vrchnej časti tela je rovnomerne rozložená na celú plochu sedadla, ťažisko trupu smeruje na stred stoličky. Pretože balančná stolička nemá operadlo a chrbtica sa nemá o čo pevne oprieť, telo musí vytvárať väčšie vnútorné napätie, musí aktivovať viac vnútorných svalových skupín, aby sa vyrovnávala vrchná časť trupu vo vzpriamenej polohe. To je stav, pri ktorom sa chrbtica dostane do prirodzeného "S" zakrivenia, tzn. ramená a hrudník budú smerovať viac do predu a v spodnej bedrovej oblasti sa vytvorí prehnutie, aktivujú sa všetky oporné svalové skupiny. Ak si predstavíte priamku, ktorá prechádza stredom vášho tela, tak v každom bode od krčnej po bedrovú časť chrbtice vznikne aktívny pohyb, ktorý bude vyrovnávať pohyby náklonu sedadla. Pretože je táto poloha sedenia na balančnej stoličke stabilná, je vhodná pre bežnú kancelársku prácu alebo učenie za pracovným stolom presne tak, ako keby ste používali bežnú stoličku ale s tým rozdielom, že pri balančnej stoličke nemáte operadlo a sedadlo umožňuje aktívne náklony a vyrovnávanie pohybu do strán alebo otáčanie v rozsahu 360°. Nízka poloha balančného sedadla je pre telo viac prirodzenejšia, preto aj v takejto polohe dokážeme zotrvať a pracovať dlhší čas. Na druhej strane, každá poloha pri ktorej sa sedí vytvára výrazný tlak na chrbticu a sedacie svaly a aj z tohoto dôvodu vás po čase začne bolieť krk a neskôr sa bolesť prenesie na celú chrbticu a zadok. To je signál pre vaše telo, aby ste zmenili pozíciu a prešli na druhý spôsob sedenia.

Sedenie vo vysokej polohe označované aj ako "vzpriamená, neutrálna poloha /perching", je poloha, ktorá sa z čisto anatomického pohľadu nemôže označiť ako sedenie a rovnako sa nemôže o tejto polohe hovoriť ako státí, ale podľa posledných odborných výskumov je považovaná za najlepšiu pracovnú polohu, pri ktorej dokáže telo veľmi efektívne znížiť svalové napätie. Túto poloho si na stoličke nastavíte tak, že sedadlo balančnej stoličky presuniete do zvýšenej až vysokej polohy (poloha je závislá od vašej telesnej výšky). Pre sedenie na sedadle sa využíva len čiastočný kontakt s vrchnou a bočnou časťou plochy sedadla (zadok je posadený na viac na okraj sedadla), pretože na sedadlo sa neprenáša celá hmotnosť tak ako je tomu pri klasickom nízkom sedení, ale väčšia časť z hmotnosti tela smeruje a prenáša sa na nohy. Uhol medzi nohami a chrbticou je veľmi otvorený, chodidlá sú pevne opreté o podlahu (môžete tiež použiť aj podložku pod nohy, ktorá pomôže vyrovnať uhol medzi chodidlom a nohami, hlavne počas dlhšieho používanie je to výhodnejsie pre chodidlo), poloha ramien a hrudníka smeruje viac do predu a prehnutie v bedrovej časti chrbtice je počas tejto polohy veľmi výrazné. Táto vzpriamená poloha vytvára väčší vnútorný tlak na svaly a chrbticu (sedenie je vedené mimo zvislú os stoličky a preto telo musí aktívnejšie vyrovnávať väčší rozdiel bočných pohybov), ale to prináša aj výrazný zdravotný benefit, aktivovaním veľkého počtu vonkajších a hlavne aj vnútorných svalových skupín na celom tele sa vytvára podobný efekt, ako keby ste s telom cvičili (odborne sa to nazýva izotonické cvičenie, pri ktorom sa aktivujú svaly len napätím). Nie je to poloha, v ktorej by sa dalo pracovať celý deň, ale určite je to poloha, ktorá pomôže vášmu telu k rýchlejšej regenerácii, pretože vo veľmi krátkom čase dokáže aktivovať veľké množstvo rôznych svalov a nervových zakončení.

 

 

💡Naše odporúčaniezačnite používať stoličku v kratších intervaloch, častejšie striedajte vysokú a nízku polohu (zo začiatku môžete pociťovať aj miernu bolesť v chrbtici, ale to je len odozva na vaše doterajšie "nezdravé sedenie"), kombinujte balančnú stoličku s bežnou kancelárskou stoličkou ( balančná stolička je veľmi skladná a pohodlne sa môže skladovať pod pracovným stolom), postupne sa vaše telo adaptuje na "zdravé sedenie" a výrazne pocítite aj zdravotné benefity.  

Je veľmi dôležité pripomenúť, že takýto typ sedenia nie je vhodný pre každého, resp. takto odporúčané používanie balančnej stoličky by mali osoby s diagnostikovaným poškodením chrbtice najskôr konzultovať so svojim lekárom.

Pokiaľ si chcete vytvoriť vo vašej kancelárií plnohodnotný systém zdravého sedenia, kombinujte používanie balančnej stoličky spolu s výškovo nastaviteľným kancelárskym stolom, ktorým si môžete plynulo nastaviť výšku pracovnej plochy v závislosti od aktuálne nastavenej výšky sedadla stoličky. My vám odporúčame naše dvojmotorové elektricky nastaviteľné stoly DELTA, ktoré majú výškový rozsah nastavenia v rozpätí 630 - 1290 mm.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte ho s priateľmi
Štítky